Do jakich celów wykorzystuje się żużel stalowniczy?

Kruszywa, czyli materiały sypkie o zróżnicowanej frakcji, to jeden z podstawowych surowców, który wykorzystuje się w budownictwie. Są wykorzystywane do budowy dróg, jako materiał do produkcji betonów i zapraw. Dzielimy je na naturalne oraz sztuczne. Kruszywami sztucznymi nazywamy także te, które powstają jako produkt uboczny procesów hutniczych. Należy do nich między innymi żużel stalowniczy. Czym dokładnie jest i do czego jest stosowany?

Co to jest żużel stalowniczy?

Żużel stalowniczy, jedno z popularnych w Polsce kruszyw sztucznych, powstaje jako produkt uboczny tzw. procesu konwertorowego w przemyśle hutniczym. Proces konwertorowania żelazo surówkowe przetwarzane jest w stal. Żużel stalowniczy ma ciemnoszary kolor i kanciastą strukturę, dlatego laik może pomylić go z bazaltem. Ma wysoką odporność na ściskanie, zamarzanie i odwilż. Ziarna są szorstkie i słabo nasiąkają wodą, co jest ich zaletą. Szukając informacji o żużlu w Internecie, możemy spotkać się z definicją, że jest on produktem odpadowym procesów hutniczych, jednak żaden budowlaniec nie określiłby go jako odpad.

Właściwości i zalety żużlu stalowniczego

Dobrej jakości żużel stalowniczy charakteryzuje się wysoką odpornością na czynniki mechaniczne, co czyni go cennym materiałem budowlanym. Jego wysoka wytrzymałość na ściskanie sprawia, że nie odkształca się i nie pęka nawet pod dużym naciskiem. To ważne przy zastosowaniu go do budowy dróg. Ma niską absorpcję wody i wysoką odporność na zamarzanie. Charakteryzuje się dodatkowo wysokim czynnikiem PSV – Polisched Stone Value, czyli jest odporny na ścieranie. Koła samochodów działają na wszystkie warstwy drogi niczym kamienie szlifierskie. Żużel stalowniczy odporny jest na tzw. polerowanie.

Zastosowanie żużlu stalowniczego

Żużel stalowniczy w Polsce coraz chętniej wykorzystywany jest jako materiał do budowy dróg, ponieważ ma jedną ciekawą właściwość. Żużel nie osiada na gruncie, a więc stosując go, obniżamy ryzyko, że pierwsza warstwa drogi z czasem obniży się, przez co kolejne warstwy zniszczeją – mówi nam przedstawiciel firmy EkoProd z Bytomia. Położenie kolejnych warstw drogi jest możliwe praktycznie od razu, a to skraca czas i zmniejsza koszty inwestycji. Drogi, których bazą jest żużel stalowniczy, są mniej podatne na uszkodzenia, które powstają w czasie eksploatacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *