Problem osłabionych włosów – jak z nim walczyć

Spread the love

Dermatolodzy alarmują – życie w pośpiechu, wzrastający poziom stresu oraz niewłaściwie zbilansowana dieta nie pozostają obojętne dla włosów. Powodują ich osłabienie oraz utratę, przyspieszają trwały ubytek włosów. Problem ten dotyka coraz większej liczby kobiet w różnym wieku.

Co wpływa na osłabienie włosów?

Przyczyny osłabienia włosów mogą być naprawdę rozmaite. Przede wszystkim może to być niewłaściwa pielęgnacja – nadmierne tarcie ręcznikiem, szarpanie podczas czesania, stosowanie niewłaściwych kosmetyków, nadużywanie produktów do stylizacji, zbyt częste farbowanie, stylizacja na gorąco (suszarka, lokówka, prostownica) – wszystko to osłabia strukturę włosa oraz cebulki, a niejednokrotnie powoduje nadmierne wypadanie włosów.

Na kondycję włosów mają wpływ również inne czynniki zewnętrzne, takie jak warunki atmosferyczne (promieniowanie UV, wahania wilgotności powietrza, wiatr, mróz), ale również procesy wewnętrzne zachodzące w organizmie.

Osłabienie włosów następuje, gdy w diecie brakuje witamin i minerałów (zwłaszcza biotyny i żelaza) oraz białka. Powodem problemów z włosami może być nadmierny stres, zażywane leki czy przebyte choroby.

Nawet grypa przebiegająca z wysoką gorączką może osłabić mieszki włosów, podobnie jak wiele chorób ogólnoustrojowych. Bardzo częstą przyczyną osłabienia włosów są też zaburzenia hormonalne (np. po ciąży, odstawieniu antykoncepcji hormonalnej, czy menopauzie).

Jakie kosmetyki stosować na osłabione włosy?

Warto korzystać z kosmetyków przeznaczonych do włosów osłabionych i dedykowanych przeciwko nadmiernemu ich wypadaniu. Zwykle wzbogacone są one minerałami morskimi, gliceryną, witaminami A i E, olejkami (np. jojoba), kolagenem, ceramidami czy aloesem. Nie stosuje się w nich alkoholu.

Na rynku dostępne są liczne odżywki i preparaty do wcierania w skórę głowy. Obok dostarczania cebulkom substancji odżywczych (np. z pokrzywy, skrzypu, czarnej rzepy czy bursztynu), ich stosowanie poprawia ukrwienie mieszków włosowych, co poprawia kondycję włosów.

Do wcierania w skórę głowy zalecane są także preparaty zawierające minoksydyl, które są szczególnie skuteczne w przypadku łysienia androgenowego, a ich stosowanie zmniejsza wypadanie włosów i powoduje szybsze ich odrastanie.

Jaka dieta dla zdrowia włosów?

Brak witamin i minerałów w diecie odbija się natychmiast na wyglądzie i kondycji włosów. Dzieje się tak dlatego, że organizm w pierwszej kolejności zużywa dostarczane mu pierwiastki do prawidłowego przebiegu funkcji życiowych, a dopiero nadwyżki kieruje do włosów (czy paznokci). Toteż włosy jako pierwsze informują o niedoborach w organizmie, a tym samym niewłaściwej diecie.

Wśród koniecznych dla zdrowia włosów minerałów wymienić należy krzem, cynk i miedź. Aby je dostarczyć, warto sięgnąć po migdały, orzechy, pestki dyni czy ziarna słonecznika. Istotne jest spożywanie białka zwierzęcego, które zawiera aminokwasy: metioninę i cysteinę. Są one nieodzowne przy powstawaniu keratyny, która jest głównym budulcem włosów.

Dla zdrowia włosów ważne są także kwasy tłuszczowe Omega-3, których bogactwo znajduje się w rybach morskich. Jeśli jednak z jakichś powodów dieta nie jest wystarczająco zróżnicowana, warto wzbogacić ją suplementami diety, zwłaszcza tymi dostarczającymi witamin i minerałów (w tym żelazo i biotynę).

2 Comments

    1. D3 i K2 przynoszą bardzo wiele korzyści i bardzo wskazana jest ich suplementacja. Nigdy nie słyszałam jednak o ich pozytywnym wpływie na kondycję włosów. Ale z ciekawości sprawdzę

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*