Jak dobierać pracowników do istniejącego zespołu?

Spread the love

Zgrany zespół pracowników to dla każdej firmy prawdziwy skarb. Zwykle znają się oni doskonale, mogą na siebie liczyć, a to jest podstawą skutecznego działania każdej grupy. Życie jednak kreśli różne scenariusze i czasami ktoś z tego zespołu odchodzi, a czasami z uwagi na zwiększenie zakresu obowiązków, zespół trzeba po prostu powiększyć. Jak dobierać pracowników do istniejącego zespołu, aby nadal tworzył on silną i sprawnie działająca grupę?

Pracę nawet najlepszego zespołu trzeba monitorować. I to wcale nie ze względu na brak zaufania,  bo przecież zwykle na dobrych pracowników zawsze można liczyć. Czasami jednak okazuje się, że zespół otrzymuje zbyt wiele zadań, a tego sobie nawet nie uświadamia.

To może być przyczyną gorszych wyników, które mogą być błędnie interpretowane, jak spadek wydajności, motywacji czy też zwykłego zaangażowania pracowników. Prawidłowe zidentyfikowanie problemu powinno być powodem rozpoczęcia poszukiwań idealnego kandydata, który będzie w stanie szybko zintegrować się z zespołem.

Od czego zacząć?

Przede wszystkim należy precyzyjne określić oczekiwania wobec kandydata na dane stanowisko. I szczerze mówiąc na pierwszym miejscu nie należy wymieniać wykształcenia, osiągnięć czy doświadczenia zawodowego. Szukając osoby, która ma się stać częścią już istniejącego zespołu najważniejsze są jej cechy charakteru.

Na nic bowiem zdadzą się nawet najbardziej wyszukane kompetencje, które kandydat będzie posiadać, jeśli nie będzie on pasował do zespołu pod względem swojego zachowania i charakteru.

Precyzując wymagania, warto nieco zawyżyć je, niejako podnosząc poprzeczkę kandydatom, co daje pracodawcy większe możliwości wyboru odpowiedniego kandydata.

Ostatnim etapem jest podjęcie decyzji o sposobie poszukiwań. Można po prostu zlecić to własnemu działowi HR, który zamieści ogłoszenia na odpowiednich portalach, albo po sprecyzowaniu wymagań cały proces rekrutacji zlecić wyspecjalizowanej agencji, takiej jak chociażby www.people.com.pl

Tu warto też dodać, że zatrudnianie osób „po znajomości”, osób „protegowanych” nie bardzo sprawdza się, gdy poszukujemy kogoś do istniejącego już zespołu. Może to rodzić wiele nieprzyjemnych sytuacji, a tego warto unikać.

Jak wybrać osobę spośród setki kandydatów?

Najpierw trzeba przebrnąć przez weryfikację wszystkich ofert, listów motywacyjnych i życiorysów. Gdy już zostaną wyselekcjonowani ci, z którymi warto się spotkać, trzeba zdać sobie sprawę, że na spotkaniu będziemy mieć najwyżej godzinę na poznanie każdej osoby i trzeba ten czas dobrze wykorzystać.

Do spotkania należy się przygotować i wcześniej zastanowić się, o co chcemy zapytać kandydata. Należy pytać o wszystko, co tylko może pomóc w ocenie kandydata i podjęciu decyzji. Dużo informacji dostarczy nam prawidłowa ocena zachowania osoby ubiegającej się o pracę.

To jasne, że kompetencje powinny być najważniejsze, ale czasami coś nam przeszkadza w kandydacie, czego czasem nawet nie umiemy nazwać. Wówczas należy jednak kierować się własna intuicją. Jeśli osoba jest zamknięta w sobie, po której widać na pierwszy rzut oka, że nie przepada za pracą zespołową, to lepiej szukać dalej.

Niewłaściwy, nowy członek zespołu może być negatywnym obciążeniem dla grupy. Wykształcenie, doświadczenie i umiejętności czasami muszą ustąpić miejsca na rzecz właściwych cech charakteru. Sztuką jest więc znalezienie odpowiedniego balansu w tym obszarze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *