Jak przygotować się na pierwszy wyjazd na narty?

Spread the love

O urokach jazdy na nartach nie trzeba chyba nikogo przekonywać. To doskonały sposób na spędzenie wolnego czasu, zwłaszcza gdy udajemy się do malowniczych kurortów, pełnych zapierających dech w piersiach widoków. Żeby jednak zimowe szaleństwo związane było wyłącznie z dobrymi przeżyciami, musimy się do niego odpowiednio przygotować.

W przypadku jazdy na nartach, czynności przygotowawcze możemy podzielić na dwie części. Pierwsza z nich związana będzie z kompletowaniem sprzętu, natomiast druga z ćwiczeniami fizycznymi, dzięki którym wytrzymamy trudy przebywania na stoku.

Oczywiście nie oznacza to, że jazda na nartach to wysiłek porównywalny do maratonu czy triathlonu. Pamiętać należy jednak, że mówimy tu o pierwszy wyjeździe na stok. Ten zaś wiązać się będzie z aktywnościami, z którymi do tej pory nie mieliśmy żadnego kontaktu.

Jaki sprzęt na pierwszy wyjazd na narty?

Przed zakupem wszystkich potrzebnych produktów warto zastanowić się, jaki dokładnie budżet jesteśmy w stanie na ten cel przeznaczyć. Pamiętajmy jednak o tym, że będzie to nasz pierwszy raz, nie opłaca się więc kupować wszystkiego z najwyższej półki. Równie dobrze może się bowiem okazać, że narciarstwo nie przypadnie nam do gustu. W takiej sytuacji konieczne będzie sprzedanie sprzętu.

Wszystko to sprawia, że warto w tym wszystkim zachować umiar. Jaki sprzęt będzie nam potrzebny?

  • Narty. Są oczywiście najważniejsze. Wiele poradników wskazuje, że narty należy dobierać przede wszystkim do wzrostu. Jest to oczywiście prawda, jednak wpływ na wybór konkretnego modelu powinien mieć także poziom naszych umiejętności. Jeśli jesteśmy początkującymi narciarzami, powinniśmy decydować się na narty krótkie. Ich długość powinna być o 15-20 centymetrów mniejsza niż nasz wzrost. Dzięki temu będą one odpowiednio zwrotne, co podczas nauki jazdy ma ogromne znaczenie.
  • Nie są konieczne, jednak zalecane dla początkujących. Ułatwiają one bowiem utrzymanie równowagi.
  • Buty narciarskie. Na początek warto decydować się na modele stosunkowo miękkie, ponieważ nie będą one obciążały zbytnio stóp. Wysiłek podczas jazdy na nartach można przyrównać do nauki jazdy na rolkach – na początku po kilku-kilkunastu minutach zaczynają nas boleć stopy. Podobnie będzie na stoku. Oczywiście buty muszą dysponować zapięciami, które będą skutecznie utrzymywały naszą stopę w stabilnej pozycji.
  • Kask. Jego noszenie jest naszym obowiązkiem. Warto zakupić kask w pełni obudowany, posiadający nauszniki, a także specjalne zaczepy na gogle. Oczywiście dobieramy go do rozmiaru głowy. Kask musi być podtrzymywany w stabilnej pozycji, nie może nam zjeżdżać podczas jazdy. To samo tyczy się samych gogli.
  • Odzież. Zarówno kurtka, jak i spodnie oraz rękawiczki powinny zostać wykonane z nieprzemakalnych materiałów. W przypadku spodni i kurtki, warto celować produkty ze ściągaczami, dzięki którym śnieg nie będzie przedostawał się pod ubranie. Chcąc zagwarantować sobie wysoki komfort przebywania na stoku, warto zaopatrzyć się w bieliznę termiczną. Dlaczego?

W sposób skuteczny magazynuje ona ciepło, jednocześnie nie dopuszczając do przegrzania organizmu. Co więcej, wyróżnia się doskonałym wręcz odprowadzaniem wilgoci, co oczywiście również ma ogromne znaczenie podczas wielogodzinnej jazdy na nartach. Bielizna termoaktywna nie jest droga, dlatego jej zakup okaże się po prostu korzystny.

Przygotowanie fizyczne

Najważniejszy sprzęt został skompletowany, teraz przyszła kolej na zadbanie o nasze ciało. Jak już wspomnieliśmy, jazda na nartach nie jest przeżyciem ekstremalnym, dlatego nie musimy przygotować się do niej jak przed wejściem na Mount Everest. Mimo wszystko, warto być w dobrej formie. Dlaczego? Ponieważ wtedy unikniemy wielu kontuzji.

Pamiętać należy o tym, że słaba wydolność organizmu sprawia, że męczymy się znacznie szybciej. Zmęczony narciarz popełnia zdecydowanie więcej błędów niż ten będący w pełni sił. Te zaś mogą skończyć się urazem. Co ważne, zagrożenie możemy stanowić nie tylko dla siebie, ale również dla pozostałych osób będących na stoku.

Wszystko to sprawia, że najpóźniej w okresie jesiennym warto wstać z kanapy lub zza biurka i zapewnić sobie choćby minimalną dawkę treningu. Zaleca się, aby ćwiczyć co najmniej 3 razy w tygodniu przez 20-30 minut. Zdecydować możemy się na wizytę na siłowni, bieganie, jazdę na rowerze, fitness czy tez pływanie na basenie. Możliwości jest naprawdę dużo. Chodzi przede wszystkim o to, aby przyzwyczaić organizm do regularnego wysiłku.

Takie przygotowanie sprawi, że na stoku będziemy mogli pokazać pełnię naszych możliwości. Dzięki temu szybciej załapiemy podstawy jazdy na nartach, a i o ewentualne kontuzje będzie znacznie trudniej. Wszystko to sprawia, że warto przygotować się nie tylko pod względem sprzętowym, ale także kondycyjnym.

Warto skorzystać z promocji 4f na sklep-presto.pl:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*