Jak wytrwać w postanowieniu noworocznym?

Koniec roku dla wielu osób jest okazją do podsumowań i snucia planów na przyszłość. Niekiedy dochodzimy wtedy do wniosku, że nasze życie wymaga mniej lub bardziej poważnych zmian. Najczęściej dotyczą one zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej.

Efektem tych rozmyślań są postanowienia noworoczne, zgodnie z którymi chcemy w końcu wziąć się za siebie i zacząć uprawiać sport, który pozwoli nie tylko zgubić zbędne kilogramy, ale również przestawić się na zdrowy tryb życia. Do tego wszystkiego dochodzi więc zmiana nawyków żywieniowych i większa świadomość swojego ciała.

Jak to niestety często bywa, wszystko kończy się na planach, ewentualnie pierwszych, niepewnych próbach. Pierwsze niepowodzenia lub większe trudności sprawiają, że dajemy sobie spokój i wracamy do dawnych przyzwyczajeń, próbując jednocześnie poradzić sobie z wyrzutami sumienia. Sytuacja ta nie musi się jednak powtarzać każdego roku i my Wam to udowodnimy.

Wewnętrzny coaching? Nic z tych rzeczy

Zapewne wielu z Was w tym miejscu zaczyna przypuszczać, że jest to kolejny tekst przedstawiający oczywiste oczywistości, coachingowe gadanie na temat automotywacji, wyznaczania sobie celów, poszukiwania inspiracji czy też wmawiania sobie, że na pewno damy radę.

Co prawda, profesjonalnie przeprowadzone zajęcia motywacyjne pozwalają zdziałać cuda, jednak my nie jesteśmy ekspertami w tej dziedzinie. Zamiast tego, skupimy się na odpowiednim doborze dyscyplin sportowych, które pozwolą Wam wytrwać w postanowieniu noworocznym.

Wbrew pozorom, ma to ogromne znaczenie. Dużo trudniej jest bowiem wykazać się determinacją i uporczywym dążeniem do celu w ramach aktywności, która nas po prostu nuży i sprawia, że na samą myśl o niej robi nam się niedobrze. Oczywiście każdy z nas ma inne upodobania, dlatego poniżej prezentujemy kilka dyscyplin, które nie narażą Was na nudę. Być może znajdziecie tę jedyną, która pozwoli wypełnić kolejne postanowienia noworoczne.

Kolarstwo

Mówimy tu nie o zwykłej jeździe na rowerze, ale o doskonałym sporcie, który wymaga od nas ciągłego podnoszenia swoich osiągów. Amatorskie kolarstwo w Europie Zachodniej jest popularne od wielu lat. Przyczyniły się do tego oczywiście najważniejsze imprezy profesjonalistów – Tour de France, Giro d’Italia i Vuelta a Espana. W Polsce zwolenników jazdy na dwóch kółkach przyciąga przede wszystkim Tour de Pologne.

Jednak największą „robotę” robią zawody dla amatorów, który jest całe mnóstwo – od krótkich dystansów, aż do kilkuetapowych wyścigów, w ramach których sprawdzić mogą się zarówno zawodnicy indywidualni, jak i całe zespoły.

Poza całą otoczką sportową, kolarstwo to doskonały sport do budowania formy i zrzucania zbędnych kilogramów. Nie tylko rozwijamy mięśnie ud, łydek, brzucha i rąk, ale również usprawniamy układ krążenia i poprawiamy wydolność organizmu.

Kolarstwo ma jeszcze jedną, bardzo ważną zaletę. Nie nudzi się. Co rusz możemy wyznaczać sobie nowe cele związane z pokonywaniem coraz dłuższych dystansów, obierać inne trasy (polecane jest również kolarstwo górskie), zapomnieć o stresach dnia codziennego czy po prostu miło spędzić czas – samotnie lub ze znajomymi. Ważne jest także to, że jazda na rowerze nie obciąża zbytnio naszych, dlatego kolarstwo może pełnić rolę rehabilitacyjną.

Czego potrzebujemy, by uprawiać kolarstwo? Oczywiście roweru – może być to model górski, jeśli zamierzamy jeździć po zróżnicowanym terenie, rower szosowy lub tak zwana kolarka. Warto zainwestować również w kask, dobre oświetlenie, zapięcie i ochraniacze na nadgarstki, łokcie oraz kolana.

Na pływalnie marsz

Schodzimy z roweru i wchodzimy do… wody. Tak! Doskonałym sportem, który pozwoli nam wejść na zdrowy tryb życia jest pływanie. Dlaczego? Na to pytanie odpowiedzieć możemy w kilku punktach.

  • Brak nudy. Wieli może spytać – co jest ciekawego w ciągłym pływaniu tam i z powrotem? Śmiało możemy powiedzieć, że nic. Jednak pływanie wcale nie ogranicza się do powtarzaniu tych samych czynności bez końca. Wystarczy wejść do sieci, by przekonać się, ile ćwiczeń i aktywności możemy wykonywać w wodzie. Nie zapominajmy również o tym, że pływać można kilka różnych sposobów – grzbietem, kraulem, żabką, delfinem etc.

Zwykłe pływanie motywuje nas również do osiągania lepszych czasów i pokonywania dłuższych dystansów. Tego typu cele również działają motywująco.

  • W wytrwaniu w postanowieniu noworocznym pomaga poczucie, że nasze działania mają znaczenie i gwarantują osiągnięcie zamierzonego celu. Pływanie, ze względu na fakt, że aktywuje wszystkie partie mięśniowe, w stosunkowo szybkim czasie pozwala zrzucić parę kilo, wzmocnić organizm i poprawić kondycję. Pierwsze efekty zmotywują nas do działania, dzięki czemu nie zrezygnujemy tak szybko.
  • Wpływ na zdrowie. Tego typu aktywność, poza poprawą wydolności, kondycji i muskulatury, doskonale wpływa na nasz kręgosłup, odciążając go i korygując ewentualne wady postawy. Pływanie jest więc zalecane osobom pracującym za biurkiem.

Warto podkreślić, że pływanie praktycznie nie ma bariery wejścia. Żeby zacząć, wystarczy bowiem zakupić odpowiedni strój kąpielowy i wybrać pływanie. To wszystko.

Sporty walki dla każdego

Wiele mówi się o tym, że tego typu dyscypliny sportowe pozwalają przede wszystkim wyćwiczyć umiejętność radzenia sobie w tarapatach. Sporty walki to jednak również doskonała okazja do tego, aby w ciekawy sposób dojść do zamierzonego celu.

Od razu możemy podkreślić, że w przypadku takich aktywności nie ma mowy o nudzie. Nowe ćwiczenia, poprawa osiągów, walki w sparingach i na zawodach – wszystko to działa w sposób motywujący, więc jeśli wkręcimy się w walkę, możemy być pewni, że tak łatwo z niej nie zrezygnujemy.

Warto podkreślić również bardzo szeroki wybór dyscyplin, w których możemy się rozwijać. Karate, boks, judo, kick-boxing, krav maga, taekwondo – wymieniać można bez końca. Jest to o tyle ważna informacja, że w Polsce działa wielu szkół, klubów i innych instytucji, które prowadzą zajęcia z tych sportów, dlatego każdy z nas może się zapisać.

Sporty walki przyciągają również ze względu na możliwość kompletowania i poszerzania sprzętów. Dla wielu osób ciągłe inwestycje w lepsze wyposażenie samo w sobie jest motywujące. Kaski, kimona, stroje, worki treningowe, gruszki, rękawice, ochraniacze – kupić możemy naprawdę wiele.

A może domowa siłownia?

Na koniec propozycja dla osób, które dysponują wolną przestrzenią, lubią inwestować w nowe sprzęty, a także pragną rozwijać się indywidualnie. Domowa siłownia to doskonałe miejsce, w którym możemy odbyć codzienny trening i odseparować się od trudów dnia codziennego. Nie musimy nigdzie wychodzić, dojeżdżać, płacić abonamentu ani czekać, aż kolejny przyrząd się zwolni. Wszystko odbywać się będzie pod naszym dachem.

Odpowiednio wyposażona siłownia zagwarantuje nam również możliwość przeprowadzania zróżnicowanego planu treningowego, który nie wywoła u nas znużenia. Oczywiście konieczny jest dobór konkretnych przyrządów. Na co możemy się zdecydować?

  • Atlas treningowydoskonały przyrząd do zróżnicowanego treningu siłowego, pozwala wzmocnić wszystkie partie mięśniowe.
  • Ławeczkaposłuży nam do ćwiczeń mięśni brzucha, grzbietu oraz górnych partii ciała.
  • Bieżnierowerynajlepiej elektryczne i wyposażone w wygodne mechanizmy regulacyjne.
  • Wioślarz – bardzo popularny przyrząd, który jednocześnie stymuluje mięśnie górnych oraz dolnych partii ciała.
  • Drabinki gimnastyczne i stepy – podstawowe urządzenia do fitnessu.

Oczywiście to tylko kilka przyrządów, które mogą znaleźć się w naszej siłowni. Wymienić można również pomniejsze akcesoria, takie jak hula-hoopy, skakanki, piłki do ćwiczeń, orbitreki, hantle, wyciągi, drążki i wiele, wiele innych.

Postanowienia noworoczne związane ze zdrowym trybem życia i sportową aktywnością wcale nie muszą być skazane na niepowodzenie. Ważne jest jednak to, aby realizować je w sposób, który okaże się dla nas ciekawy i motywujący. Największy wpływ na to ma oczywiście wybór właściwej dyscypliny – każdy lubi coś innego, dlatego nie warto robić nic na siłę. Mamy nadzieję, że powyższe propozycje okażą się dla Was odpowiednią inspiracją, by wytrwać w wypełnianiu przyjętego planu.

Tekst powstał we współpracy z trenujesz.pl

1 thought on “Jak wytrwać w postanowieniu noworocznym?”

  1. Ciężko jest wytrwać w postanowieniu szczególnie kiedy jest ono dla nas kłopotliwe. Trzeba się stale motywować i zmuszać a z czasem dobre nawyki wejdą nam w krew.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *