Czynników, które mają realny wpływ na sukces przedsiębiorstwa jest wiele. Umiejętność budowania trwałej, stabilnej relacji jest jednym z nich. Można nawet stwierdzić, że jest kluczowym elementem udanego procesu sprzedaży, który finalnie odzwierciedla kondycję organizacji. Warto być świadomym przedsiębiorcą i budować relacje z klientem w oparciu o sprawdzone narzędzia. Podpowiadamy jak to zrobić!
Satysfakcja klienta kluczem do sukcesu
Bez względu na profil działalności, pozyskiwanie nowych klientów jest bardzo ważne. Nie wolno jednak zapominać o potrzebach tych obecnych, które również muszą być zaspokojone. W tym celu firmy realizują szereg działań zwiększających lojalność klientów oraz podniesienie satysfakcji z dostarczanej usługi.
Regularne prowadzenie badań ilościowych, np. w postaci ankiet potransakcyjnych, pozwala na monitorowanie jakości świadczonych usług oraz poziomu satysfakcji klientów. Ważne jest podtrzymywanie stałego kontaktu z klientami, oferowanie nowych produktów i usług uzupełniających, dopasowanych do ich indywidualnych preferencji. Im bardziej klient będzie zadowolony, tym większa szansa na to, że do nas wróci… i poleci naszą firmę innym.
Klient powinien mieć także prawo głosu np. poprzez media społecznościowe czy możliwość bezpośredniego kontaktu z działem reklamacji. Jeżeli nie znajdzie miejsca, w którym będzie mógł wypowiedzieć się od razu, zacznie to robić za plecami przedsiębiorstwa – a to najgorszy scenariusz, ponieważ nie będziemy mogli odpowiednio wcześnie zareagować. Otrzymując krytykę, nie obrażajmy się, przeanalizujmy zaistniały problem i zastanówmy się czy nie możemy usprawnić naszego produktu lub świadczonej usługi.
Wartościuj klientów i ułatwiaj sobie pracę
Istnieją systemy CRM dla firm, które pozwalają na odróżnienie wartościowych klientów od tych, na których utrzymaniu nie można zyskać zbyt wiele. Pozwalają bowiem na analizę danych i selekcjonowanie grup, dzięki którym można podejmować lepsze decyzje biznesowe.
Warto korzystać także z narzędzi do prowadzenia programów lojalnościowych, dzięki którym klient będzie widział realne zalety regularnego korzystania z konkretnych usług.