Wsłuchaj się w Internet, czyli czym jest Social Listening?

Internet. Przestrzeń, która rozwija się nieustannie, siedem dni w tygodniu, dwadzieścia cztery godziny na dobę. To tutaj rozmawiamy ze znajomymi, umieszczamy zdjęcia z wakacji, słuchamy muzyki, oglądamy filmy, kupujemy, sprzedajemy, zamawiamy, bookujemy… Dla wielu z nas bycie „online” stało się koniecznością zawodową. Nie chodzi już tylko o odbieranie elektronicznej poczty czy video konferencje prowadzone na Skype’ie.

Od kilku lat rośnie rynkowe zainteresowanie social mediami. Ich moc i potencjał ekonomiczny wykorzystują na co dzień gwiazdy i celebryci. Media społecznościowe to nie tylko narzędzia służące do komunikacji z dawno niewidzianymi przyjaciółmi, to także platforma, która pozwala promować najróżniejsze produkty, usługi czy osoby. O sile Internetu specjaliści od reklamy i marketingu przekonali się już dawno. Każdy użytkownik zostawia w nim przecież za sobą ślady. Strony, które przeglądamy, komentarze, które piszemy, produkty, które nas interesują – to wszystko pozwala stworzyć pewien profil potencjalnego klienta. Czym jest Social Listening i dlaczego może być dzisiaj jednym z kluczowych źródeł wiedzy w biznesie?

Badanie sieci 

Social Listenig to anglojęzyczny termin, który jest trudny o przełożenia na język polski. Dosłownie oznacza tyle, co „społeczne słuchanie” czy może „słuchanie społeczeństwa”. To proces badawczy, którego przedmiotem zainteresowania są treści (głównie komentarze) publikowane przez użytkowników Internetu. Jego celem jest zdobycie wiedzy marketingowej na podstawie analizy danych treści. Jak to działa w praktyce? W skrócie wygląda to następująco: Firma X produkuje deskorolki. Zleca analizę Social Listeningową firmie Y. Na podstawie badań przeprowadzonych przez firmę Y (dzięki analizie komentarzy użytkowników w mediach społecznościowych), producent deskorolek dowiaduje się, jak jego produkty są postrzegane przez użytkowników, jaki jest poziom satysfakcji kupujacych, co powinien poprawić itd.

Warto nasłuchiwać 

Dlaczego Social Listening może być istotnym narzędziem dla firm? Odpowiedź jest prosta. Pozwala on na zdobycie wiedzy o tym, jak produkty danej marki są odbierane przez klientów – badania te mogą być prowadzone na dużą skalę, treści podlegać będą klasyfikacji i mogą przynieść zaskakujące wnioski. Co dalej? Możliwości jest wiele. Na przykład – po zapoznaniu się z wynikami badań, współpracująca z daną firmą agencja reklamowa może przemyśleć strategię reklamową i w oparciu o zdobyte informacje przygotować kampanię lepiej trafiającą do klientów firmy. Rozwiązanie jest więc proste, ale ma przed sobą przyszłość i może przynosić wymierne, finansowe korzyści.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *