Jak kontrolować swój cholesterol?

Bez cholesterolu człowiek nie jest w stanie normalnie funkcjonować. Mimo, iż zbyt duże ilości mogą, a nawet na pewno obrócą się przeciwko nam. Dotyczy to przede wszystkim osób, które przekroczyły 30 rok życia. To właśnie najpóźniej w tym wieku należy sprawdzić na jakim jest on poziomie. To problem z którym zmaga się cała społeczność.

Jakie mamy typy cholesterolu?

W organizmie człowieka występują dwa typy cholesterolu, określane są one mianem frakcji, a dokładnie jest to HGL oraz LDL. HDL to nic innego jak dobry cholesterol zajmujący się oczyszczaniem krwi z cholesterolu złego, czyli tego, którego pragniemy unikać. Nietrudno się domyślić, że LDL jest złym cholesterolem. Jego duże ilości powodują, że powstają blaszki miażdżycowe, rozumie się przez to odkładanie się tłuszczu w ścianach naczyń krwionośnych. Dobrze wykonane badania poinformują nas jakie posiadamy ilości HDL oraz LDL. Tylko w takiej sytuacji lekarz, a także my sami jesteśmy stwierdzić czy należy zacząć się już przejmować oraz zmieniać styl życia, czy sytuacja nie daje powodów do zmartwień.

O jakich wartościach mówimy? LDL zdrowego człowieka waha się między 130 a 160 mg/L, a stężenie trójglicerydów nie przekracza 180 mg/L.

Idealną sytuacją jest zwiększania poziomu HDL, a w tym samym czasie zmniejszanie poziomu LDL oraz stężenia trójglicerydów.

Jak zmniejszyć cholesterol?

Po pierwsze sprawdź czy nie serwujesz sobie oraz bliskim zbyt dużych porcji. Nadwaga niemalże zawsze idzie w parze ze zbyt wysokim cholesterolem. Każdy posiłek powinien być zrównoważony oraz dobrze zbilansowany. Zdrowe białka, węglowodany oraz przede wszystkim warzywa i owoce to przepis na odniesienie sukcesu. Warto poprosić o pomoc dietetyka, kiedy waga bezustannie rośnie, cholesterol nie zmniejsza się, a wszelkie próby zrzucenia zbędnych kilogramów pełzną na niczym.

Warto sięgać po wyznaczone produkty spożywcze. W diecie nie może zabraknąć przede wszystkim warzyw oraz owoców, gdyż odpowiadają one za zachowanie zdrowego układu krwionośnego. Należy jeść minimum 5 porcji warzyw oraz owoców każdego dnia. Tylko i wyłącznie taka ilość sprawi, że poziom LDL ulegnie zmniejszeniu.

Warto również sięgać po jogurty oraz produkty mające w sobie fitosterole (mowa chociażby o dobrej jakości margarynach). Wykazują one takie samo działanie jak warzywa i owoce. Dieta osoby pragnącej kontrolować cholesterol zawiera dwie porcje ryby w ciągu tygodnia. Jest to związane z tym, że ryby nie posiadają wiele tłuszczów nasyconych, a ich niewątpliwą zaletą jest duża ilość kwasów omega-3. To właśnie kwasy odpowiadają za zmniejszanie poziomu trójglicerydów oraz hamują, albo ewentualne spowalniają narastanie blaszek miażdżycowych. Cholestone, Hepar oraz Armolipid to sprawdzone leki na cholesterol, które warto mieć pod ręką.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *