Allegro to bez wątpienia największy serwis aukcyjny w Polsce. Założona w roku 1999 platforma pozwala kupić niemal wszystko. Pośród znajdujących się tam sprzedawców są przedsiębiorcy prowadzący sklepy internetowe, jak i osoby prywatne, przez co nabyć można tu rzeczy nowe, ale też te już eksploatowane. Jako że rynek e-commerce ma się w Polsce coraz lepiej, a zakupów przez internet przynajmniej raz w roku dokonuje dziś niemal co drugi Polak, warto odnieść się do bezpieczeństwa takich transakcji, a tym samym bliżej przyjrzeć się Programowi Ochrony Kupujących (POK).
Jak oszukują sprzedawcy na Allegro?
Mimo że duża część sprzedawców oferujących się ze swoimi towarami na Allegro jest uczciwa, a w wyborze produktu od sprawdzonego kontrahenta pomagają opinie i oceny sprzedawców, to w dalszym ciągu zdarza się, że kupujący zostają oszukani. Głównie przez własną głupotę i naiwność. Najczęściej sprzedawca kupującemu przysyła zupełnie inny towar od tego opisanego w aukcji lub nie wysyła go w ogóle. Popularne kilka lat temu było między innymi wysyłanie cegieł zamiast telefonów czy też odsyłanie samych opakowań bez odbiorników komórkowych wewnątrz. W takiej sytuacji poszkodowanemu przysługuje rekompensata z Programu Ochrony Kupujących.
Komu przysługuje rekompensata z POK?
Tak więc rekompensata z Programu Ochrony Kupujących przysługuje oszukanym nabywcom, którzy muszą spełniać jednak pewne warunki. Przede wszystkim nie mogą oni łamać regulaminu serwisu oraz nie mieć w stosunku do niego żadnych zaległości. To jednak nie wszystko, ponieważ rekompensata nie przysługuje, jeśli za uszkodzenie lub zgubienie towaru odpowiada przewoźnik, a nie sprzedawca. Odszkodowanie należy się natomiast, jeśli sprzedający wysłał nabywcy towar inny od tego opisanego w aukcji lub nie wysłał go w ogóle. Oczywiście zapłata za towar musi odbyć się elektronicznie przelewem internetowym lub przez szybkie płatności online. Nie podlegają rekompensacie transakcje, w których to kupujący za towar płaci przewoźnikowi „z dołu” przy jego odbiorze.
Wówczas należy ubiegać się o rekompensatę, której górna granica wynieść może nawet 10 000 zł. Dodatkowo istnieje możliwość ubiegania się o kwotę do 100 zł z tytułu kosztów wysyłki. Ta rekompensata dotyczy jednak tylko tych transakcji, które zostały opłacone poprzez system Allegro Finanse.
Jak wygląda proces ubiegania się o rekompensatę w POK?
Oszustwo na Allegro, w którym kupujący stał się ofiarą, nie musi więc wiązać się ze stratą przeznaczonych na zakup środków. Jak zatem ubiegać się o rekompensatę w Programie Ochrony Kupujących, aby cały proces przebiegł sprawnie i zakończył się powodzeniem?
Kupujący spełniający powyższe kryteria, w ciągu sześciu miesięcy od daty zakupu musi złożyć odpowiedni wniosek, co jest proste i odbywa się online. Warto pamiętać o tym, aby dołączyć do niego niezbędne załączniki. Ułatwi to akceptację zawiadomienia i skróci czas jego weryfikacji. Odpowiedź zespołu POK nastąpi maksymalnie w ciągu 30 dni roboczych. Pieniądze na koncie poszkodowanego znajdą się natomiast po kolejnych siedmiu dniach od akceptacji wniosku.
Bardzo często kupują na Alegro no i niestety zdażyło się że sprzedawca był nie uczciwy.Dzięki temu artykułowi dowiedziałam się że mogę ubiegać się o odszkodowanie.