Jakie suplementy dla ludzi uprawiających czynnie sport?

Sportowcy, przede wszystkim Ci, którzy spędzają długie godziny na siłowni bądź boisku korzystają ze wsparcia w postaci różnych suplementów diety. Ich zadaniem jest szybsza regeneracja organizmu, a także budowanie masy mięśniowej. Lizyna jest jednym z suplementów, który należy wziąć pod uwagę.

Lizyna – co to takiego?

Lizyna jest białkowym aminokwasem egzogennym. Odgrywa ona bardzo ważną rolę, jednakże organizm jej nie wytwarza, konieczne jest więc dostarczenie aminokwasu z zewnątrz. Jego zadanie polega na aktywnym udziale w procesach dotyczących odbudowy tkanek i metabolizmie tłuszczów. Sprawia, że masa mięśniowa powiększa się, spowalnia rozwój argininy, a także odgrywa istotną rolę w syntezie wspierającej układ sercowo-naczyniowy karnityny. Jej stosowanie sprawia, że istnieje mniejsze prawdopodobieństwo na pojawienie się miażdżycy. Lizyna wchłania wapń, odpowiada za lepszą koncentrację umysłową i bierze udział w procesach powstawania przeciwciał, stymulacji wzrostu i produkcji hormonów oraz enzymów.

Jak rozpoznać jej niedobory w organizmie?

Nie trzeba być ekspertem, żeby zdać sobie sprawę, że w organizmie brakuje lizyny. W pierwszej kolejności pojawia się zmęczenie oraz rozdrażnienie. Później dochodzą do tego trudności ze skupieniem uwagi, wielokrotnie w połączeniu z zawrotami głowy oraz wypadaniem włosów. Kiedy niedobory są znaczne, występuje zaniżony apetyt, przekrwione oczy, często pojawiają się opryszczki, a w przypadku dzieci i młodzieży można zauważyć wolniejszy wzrost. Kiedy stan jest krytyczny, występuje zanik mięśni i odwapnienie kości, co bardzo negatywnie wpływa na jakość życia.

W jakich produktach można znaleźć lizynę?

Lizyna występuje w całkiem sporej ilości produktów spożywczych. Największe ilości posiada żelatyna, jajka, ryby (głównie łosoś, tuńczyk i śledź). Nieco mniej, ale ciągle sporo występuje w żółtych serach i twarogach, mięsie z kurczaka, mięsie z indyka, mięsie czerwonym, wątróbce, czerwonej fasoli, zielonym groszku, pietruszce, nasionach sezamu, kaszy gryczanej oraz migdałach. Lizyna obecna jest także w pełnoziarnistym chlebie. Jak widać są to produkty, które mogą spożywać zarówno osoby jedzące wszystko, jak również weganie. Kiedy dieta jest uboga w wymienione produkty należy rozpocząć odpowiednią suplementację, która jest w stanie uzupełnić wszystkie niedobory.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *